Co si sbalit na Nový Zéland

30.listopadu 2016 – hysterický záchvat, bezmocný pláč, radost, zoufalství. Pocity, které mě provázely posledních pár dní před odletem na Nový Zéland.

Zjistila jsem, že teoretická stránka balení se může od skutečnosti výrazně lišit. A taky, že než začnete nakupovat věci, o kterých si myslíte, že se vám budou hodit, je třeba zjistit, zda pro ně máte ve svém zavazadle místo.

Ti z vás, co čtou mé články pravidelně ví, že mám zálibu v psaní seznamů. Jeden takový jsem měla i pro Nový Zéland. Podle mě byl perfektní.

Den před odletem jsem díky němu skončila s dvaceti perfektně promyšlenými hromádkami, z nichž se mi nakonec do krosny vešla sotva polovina.

Strávila jsem tak spoustu času sepisováním toho úžasného seznamu, sháněním všech věcí, a to aniž bych začala věci postupně skládat do batohu.

Ta největší krize nastala ve chvíli, kdy nám do odjezdu zbývalo necelých 24 hodin a já prohrávala s krosnou 1:0. Batoh byl plný a na stole mi stále zůstávalo několik ne úplně skladných věcí, o kterých jsem byla zarytě přesvědčena, že bez nich nemůžeme na cestách přežít.

Následující den jsem odjížděla bez všech těch vymožeností, za které jsem během roku utratila dost peněz a které jsem sepsala i v jednom ze svých článků.

Cítila jsem se hrozně.

Teď vím, že už nikdy nebudu nechávat balení na poslední chvíli. Rozhodování ve vypjatých situacích (speciálně jedná-li se o balení na půl roku) mi moc nejde.

Teď po pěti měsících na cestách můžu s klidem říct, že i bez všech těch “nepostradatelných” věcí jsme cestu zvládli a já se znovu omlouvám své rodině i příteli za to, jaká jsem byla hysterka.

Co si tedy sbalit na Nový Zéland?

img_1114.jpg

Doklady

Jak s oblibou říká můj táta “Hlavně ať máš doklady a peníze!” Proto nezapomeňte na hotovost, platební karty a doklady, které budete potřebovat.

  • víza – nejlépe dvě kopie;
  • cestovní pas – platný minimálně 3 měsíce po odjezdu z Nového Zélandu. Cestovní pas slouží jako jediný doklad totožnosti v obchodech a barech;
  • cestovní pojištění;
  • mezinárodní řidičský průkaz – máte-li v plánu jezdit autem. Na úřadě vám jej vystaví na počkání. Potřebujete jen váš český řidičák, občanský průkaz, jednu fotografii pasového formátu a 50 Kč na zaplacení poplatku;
  • letecký itinerář – mohou ho po vás chtít při odbavování na letišti.

Oblečení

Oblečení být vámi nepodceňuji. Jak jsme zjistili během našeho pobytu – i v létě tady dost prší a teploty mohou klesnout pod 10 stupňů (speciálně na jižním ostrově). Nezáleží tak, zda cestujete na několika týdenní dovolenou nebo na celý rok, potřebovat budete téměř to samé.

Tohle je můj seznam věcí, se kterými jsem odjížděla. Můžu říct, že jsem za těch 5 měsíců využila vše a nic mi nechybělo.

Možná jen kromě slušného a dívčího oblečení. Nevěděla jsem totiž, co od Nového Zélandu čekat a tak jsem balila jen funkční a praktické oblečení.

  • 7 triček s krátkým rukávem;
  • 2 tílka;
  • 1 tričko s dlouhým rukávem;
  • svetr/fleecová mikina;
  • nepromokavá bunda/zimní bunda;
  • větrovka/softshelka;
  • 2 legíny/tepláky;
  • 1 rifle;
  • 1 nepromokavé kalhoty;
  • 2 kraťasy;
  • spodní prádlo, ponožky (na 10 dní);
  • plavky;
  • pláštěnka;
  • kšiltovka;
  • zimní čepice;
  • rukavice;
  • sluneční brýle;
  • trekové boty;
  • žabky;
  • sandále/tenisky.

Kosmetika

Na Novém Zélandu seženete vše, co potřebujete. Ceny jsou ale mnohem vyšší než v Česku. Máte-li místo v batohu, sbalte si vše, co běžně používáte. Hlavně vaši oblíbenou kosmetiku.

  • tuhé mýdlo – je skladnější a dlouho vydrží;
  • šampon na vlasy;
  • suchý šampon – “must have” pro všechny dívky;
  • deodorant;
  • kartáček na zuby – hlavně pokud používáte Curaprox. Na Novém Zélandu ho nenajdete;
  • zubní pasta – na cesty je ideální pasta v prášku z Lushe. Na Novém Zélandu pak doporučuji vyzkoušet značku Red Seal;
  • ústní voda  – já si oblíbila ústní vodu v tabletách z Lushe. Je skladná a snadno přenosná, takže ji můžete mít pořád po ruce;
  • malé zrcátko;
  • rychleschnoucí ručník;
  • holící strojek s náhradními hlavicemi;
  • pinzeta;
  • elektrický strojek – hlavně pro pány;
  • manikúrní nůžky, pilník;
  • antibakteriální gel;
  • základní make up pro dámy – korektor, řasenka, tužka na oči;
  • oblíbený krém na obličej;
  • odličovací voda – za sebe doporučuji Tea Tree Water z Lushe. Dá se použít večer na vyčištění nečistot a ráno na osvěžení pleti;
  • opalovací krém (faktor 30), repelent, sprej do bot, prášek na praní, vložky, vlhčené ubrousky, kapesníky, odličovací tampónky – vše koupíte na Novém Zélandu za pár dolarů;
  • kokosový olej – má mnoho využití a v obchodě se dá koupit za 7 dolarů. Je ideální na vyčištění pleti (i pro pány). Krásně hydratuje pleť. Slouží místo tělového krému i jako regenerační maska na vlasy. Kromě toho se s ním dají čistit zuby a nahradí také masážní olej. Já osobně si jej na cestách nemůžu vynachválit.

Ostatní

Tady už patří vše, bez čeho se na cestách neobejdete.

O Novém Zélandu se ví, že za trekovou výbavu a oblečení tady zaplatíte majlant. To ale neplatí během sezónních výprodejů. V té době tady seženete spoustu věcí za dobrou cenu.

Dobře nakoupit můžete i v second handu. Za pár dolarů tady koupíte oblečení, knihy, CD, vybavení do kuchyně i do auta.

Kromě toho najdete, hlavně ve větších městech, hodně módních řetězců známých z Evropy. Z těch novozélandských jsem si oblíbila Cotton On.

  • termoska – doporučuji značku Esbit. Čaj v ní vydrží vlažný i na druhý den;
  • skládací příbor;
  • kapesní nůž;
  • nádstavec na plynovou bombu;
  • karetní hry, kostky;
  • malé šitíčko;
  • provázek;
  • blok a tužka;
  • batoh – na jednodenní treky;
  • malá taška – na doklady, peníze a další důležité věci, které se hodí mít pořád u sebe;
  • špunty do uší a maska na oči;
  • spacák;
  • stan – pokud plánujete chodit na vícedenní treky nebo spát ve stanu;
  • karimatka.

Vše ostatní koupíte na místě.

Lékárnička

Jak už víte, pokud jste četli předešlé články, dobře vybavená lékárnička je pro mě základ. Speciálně po našich zkušenostech z Filipín. Ani tentokrát jsem ji proto nepodcenila.

  • obinadlo;
  • obvazy;
  • pruban;
  • náplasti s polštářkem;
  • oboustranný krycí obvaz;
  • polštářky pro dezinfekci;
  • gelatispon – při krvácení z nosu;
  • lepící obvaz;
  • zicherky;
  • nůžky;
  • jehla;
  • pinzeta;
  • desinfekce Neocide;
  • univerzální konopná mast od společnosti Carun;
  • dubové kapky od Břetislava Nového;
  • Aloe sprej od společnosti LR Health & Beauty Systems;
  • léky na střevní potíže: černé uhlí, imodium, rehydratační roztok Valuson;
  • léky a spreje na chřipku: acylpyrin, ACC, Septabene proti bolesti v krku, Vicks sprej do nosu, Levopront kapky proti kašli;
  • léky proti bolesti a alergiím: ibalgin, zyrtec.

Elektronika

Řekla bych, že nikdo z nás nechce kupovat elektroniku na dovolené. Určitě ne na Novém Zélandu.

Dost otravné je také shánění nabíječky, o které jste si mysleli, že je v kufru a přitom zůstala doma na poličce. Proto si pořádně zkontrolujte, zda máte ke každému zařízení nabíječku.

Napadá mě snad jediná věc, kterou snadno koupíte v zahraničí a tou je adaptér. I tomuto nákupu můžete předejít a koupit si univerzální (přesně ten, který jsem já musela kvůli neskladnosti nechat doma, že jo).

  • univerzální adaptér;
  • telefon;
  • power banka;
  • fotoaparát;
  • kamera/GoPro;
  • čtečka knih;
  • všechny nabíječky;
  • náhradní baterky a paměťové karty;
  • USB fleshka – na zálohování všech fotek;
  • pevný disk nebo USB fleshka – kromě té na fotky se vám bude hodit i jedna s oblíbenými filmy, seriály a hudbou. Na Novém Zélandu budete mít málokdy neomezený přístup k internetu. Vezete-li si sebou počítač, stáhněte si co nejvíce filmů a seriálů předem. Oceníte je hlavně při nudných večerech nebo deštivých dnech;
  • čelovka – ideálně takovou, která se nabíjí přes USB;
  • adaptér z USB na 220V – hlavně pokud plánujete jezdit autem. Během cesty tak můžete snadno nabíjet, co potřebujete;
  • nabíječka do zapalování – díky ní nabijete přes USB telefon, power banku a další elektroniku;
  • Mp3 přehrávač do zapalování.

Tím se dostáváme na konec seznamu.

Doufám, že budete s vašim balením úspěšnější než já a vše se vám povede v klidu naskládat do krosny či kufru.

Nezbývá mi už nic jiného než vám popřát šťastnou cestu!

BB

 

Normální

4 komentáře: „Co si sbalit na Nový Zéland

    • Jé tak to jsem moc ráda 🙂 V blízké době plánuji vydat několik dalších článků o Zélandu tak budu ráda, když se na můj blog vrátíš, třeba pro inspiraci.

      Co se týče krosny, tak za sebe můžu doporučit českou značku Gemma. Śijí vybavení i pro armádu a jejich batohy jsou opravdu kvalitní a za přijatelnou cenu. Teď mají dokonce na webu i slevy http://www.gemmasport.cz/obchod/velke-batohy/. Můj bratr má jejich krosnu už přes deset let a pořád je jak nová. Na jeho doporučení jsem si ji koupila taky a nemůžu si ji vynachválit. Měla jsem ji teď na naši půl roční cestě, chodila jsem s ní několikadenní treky a paráda. Dělají ji s horním plněním a nebo předním (Turist). Z praktického hlediska určitě doporučuji to přední plnění a co se týká litrů tak těch 65 nebo 75. Záleží kolik věcí plánuješ na těch zádech nosit. Kdyby si měla ještě nějaké další otázky ohledně vybavení nebo samotné cesty, klidně mi napiš i email na beabruska@gmail.com

      To se mi líbí

  1. Tereza píše:

    Ahoj! Za chvilku me taky čeká cesta na NZ skrz WHS a jsem furt na vážkách, jestli kufr nebo krosna. Co jsem tak všude četla, tak většina lidí říká, že určitě krosna.

    Chtěla jsem se zeptat na tvoji zkušenost. Mám krosnu o velikosti 65l a mam dost strach, že se tam v žádným případě nemůžu narvat 😀Přece jenom tam nejedu na týdenní dovolenou 😀
    Děkuju moc za odpověď 🙂

    To se mi líbí

    • Ahoj Terezko! Ja osobne davam taky prednost krosne. I kdyz se obcas dost pronese tak je prakticka. Mas volne ruce, muzes si ji vzit na vicedenni treky nebo vylety. Zkratka si myslim, ze zrovna na NZ ji vyuzijes mnohem lepe nez kufr. Co se tyce velikosti, mooc rada bych te uklidnila a rekla ze 65l je vic nez dost. Sama ale vim, ze pokud prijde na baleni na rok neni dost velka ani ta nejvetsi krosna na trhu. Jeste zive si pamatuju na muj hystericky zachvat, kdy jsem se snazila narvat do me 45l (tusim, mozna 55l) vsechno svoje harampadi. Musela jsem vyuzit cast pritelovy 65l krosny a dalsi cast hold nechala s brekem doma. Abych te ale trosku uklidnila, nakonec jsem prece jen krome tech par tricek a kalhot nic vic nepotrebovala 🙂 Tak neboj. Je treba se jen prenest pres to, ze nepotrebujes vse na co si zvykla doma. At zije minimalismus! Drzim palce at se ti to povede a uzijes si krasy Noveho Zelandu na 200% 🙂

      To se mi líbí

Napsat komentář