Dubaj: Citybreak

Při plánování zimní dovolené jsme chtěli z běžných přestupů na letišti udělat něco zábavnějšího. Rozhodli jsme se proto zařadit do našeho itineráře dva krátké pobyty.

Jako první zastávku jsme zvolili Dubaj.

Už dlouho nás zajímalo, jak tato rychle se rozrůstající metropole Spojených Arabských Emirátů vypadá a co v ní může člověk najít.

Letenky

Letěli jsme s Emirates zhruba 7 hodin z Londýna a já si přála, aby ten let nikdy neskončil. Před spánkem jsme si dali výbornou večeři v podobě několika chodů, pustili si jeden z mnoha filmů a nakonec se uspali ginem a tonikem.

Osobně nepatřím mezi ty, co dokáží usnout kdekoliv a v jakékoliv pozici, ovšem v letadle Emirates to šlo překvapivě snadno. Následující den jsme tak bez větších problémů zvládli časový posun 4 hodin a užili si celý den.

Velkou výhodou našich letů bylo, že jsme do Dubaje přiletěli brzy ráno a odlétali pozdě večer. Díky tomu jsme měli 4 celé dny na prozkoumání města. Co vše jsme viděli zjistíte, pokud budete číst dále.

Víza

Jako občané České republiky nepotřebujeme do Dubaje žádná víza. Jednoduše jsme po příletu prošli běžnou pasovou a zavazadlovou kontrolou, dostali razítko do pasu a vyrazili na metro.

Tady jsme si koupili jednosměrnou jízdenku pro dvě zóny a za zhruba 20 minut dojeli na zastávku Dubai Mall/Burj Khalifa, kde se mimo jiné nacházel i náš hotel.

Doprava v Dubaji

Doprava v Dubaji je zajištěna převážně metrem a v okolí Palm Jumeirah pak také tramvají. V metru fungují dvě linky – červená a zelená. Pokud se pohybujete v oblasti turistických atrakcí využijete jen červenou linku.

V tabulce najdete ceny za jednosměrnou jízdenku, rozdělené podle počtu zón a pak také cenu za celodenní lístek.

Pro turisty se doporučuje červená jízdenka, kterou automaticky dostanete, pokud si koupíte jednosměrný lístek. Její pořizovací cena je 2 AED. Opakovaně ji můžete nabít 10 jednosměrnými jízdenkami a nebo 5 celodenními lístky.

Jen pro porovnání zpáteční lístek pro 2 zóny vychází na necelých 15 AED. Takže pokud dopředu víte, že pojedete více než třikrát, vyplatí se celodenní.

Typ jízdenky

8,5 AED

Celodenní

20 AED

Pro lepší orientaci přidávám také mapu metra a tramvaje.

MetroMap-enlargedmap

Duba-Tram-Route-Map-2

Po celé Dubaji najdete jezdící schody, jezdící podlahy a ve městě pak skoro žádné chodníky. Všichni jezdí většinou autem nebo taxi a tak je tady zkrátka nepotřebují.

To ovšem nebyl náš případ. S krosnami na zádech jsme asi po půl hodině našli náš hotel a ubytovali se. Nakonec se ukázalo, že k Dubai Mall to máme necelých 10 minut. Amatéři.

Ubytování

Ubytovaní jsme byli v jednom z Damac Hotels, konkrétně Canal View, kterých je po celé Dubaji spousta.

Hotel jsme rezervovali za volné noci, které přítel nasbíral na hotels.com. Pokud rezervujete hotely přes tuto stránku, každou desátou noc máte zdarma. Jediné co musíte zaplatit je daň a poplatky.

Právě díky tomu jsme si mohli dovolit i to, na co by náš běžný rozpočet nestačil.

První den

Zbytek dne jsme strávili poznáváním okolí Dubai Mall i samotným obchodním centrem.

Dubai Mall je největší obchodní dům na světě, což jde poznat hned na první pohled. Kromě všech světových značek zde najdete obrovské akvárium, vodopád, hlavní vstup do Burj Khalify a několik restaurací a fast foodů.

Nás osobně nejvíce zaujalo právě akvárium. Původně jsme chtěli zaplatit 100 AED/osobu a celé akvárium si projít. Nakonec jsme ale zjistili, že sledovat pouze tu část zadarmo přinese skoro stejný zážitek. Během pár minut totiž spatříte většinu ryb, které v akváriu jsou.

V samotném centru si mimo jiné můžete chytnout taxi, což mi přišlo na jednu stranu absurdní, ale zároveň velmi užitečné. Během všech návštěv Dubai Mall se nám totiž povedlo ztratit. A to né vždy moji vinou, což jak už víte pokud jste četli jeden z mých předchozích článků, by bylo pochopitelné.

Člověk s nulovým orientačním smyslem zde totiž těžko udrží správný směr. Navíc, když jsou všude kolem vás tak krásné výlohy a věci. Cenově se ovšem jednotlivé zboží pohybuje stejně jako v Evropě.

Vynechali jsme proto nakupování a šli obdivovat nádheru Burj Khalify a sousedního Souku.

Souk je název pro místní market se suvenýry, šátky, oblečením, vodními dýmkami a dalšími tradičními věcmi. V Dubaji najdete podobných marketů hned několik a o těch nejznámějších se ještě zmíním.

Burj Khalifa jako taková nás okouzlila na první pohled. Díky svým 828 metrům si vysloužila titulek nejvyšší budovy světa. V porovnání s ní mi teď náš The Shard v Londýně přijde jako trpaslík.

Nejvyšší budova světa ovšem není jediný rekord, kterým se tato budova může pochlubit. Najdete tady také nejvyšší noční bar, restauraci a vyhlídkovou plošinu. Tato vyhlídková plošina zvaná At the Top se nachází ve 124. patře (452 metrů nad zemí) a za vstup na ni zaplatíte 125 AED. Navštívit můžete také At the Top Sky, tedy nejvyšší patro Burj Khalify. Cenově vás to vyjde na 350 AED.

My kvůli špatné viditelnosti tuto atrakci bohůžel vynechali.

Pokud se rozhodnete zařadit Burj Khalifu do svého programu, doporučuji objednat lístky online. Ušetříte si čas při čekání ve frontě.

Jednoznačně nejlepším zážitkem během prvního dne byla tančící fontána – několikaminutová vodní show přímo pod Burj Khalifou.

Denně můžete toto představení doprovázené hudbou sledovat od 18:00 do 23:00, každou půlhodinu. My jich za celý pobyt shlédli asi 6.

Druhý den

Po 12ti hodinovém spánku, během kterého jsme vyrovnali spánkový deficit, nás čekalo kromě skvělého počasí i překvapení v podobě hotelové snídaně.

Nevím jak vy, ale na nocích v hotelu mám nejraději právě snídaňové bufety.

Po několika chodech jsme vyrazili na metro. Jelikož jsme měli v plánu projet celé Dubai City, navštívit Burj Al Arab a Palm Jumeirah, koupili jsme si celodenní lístek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po asi 30 minutách cesty se před námi opět rozprostřel výhled na mrakodrapy různých tvarů a výšek. K mému překvapení jich zde bylo ještě více než v samotné Dubaji.

Večer se přitom svítilo jen v pár oknech a většina bytů či kanceláři působila prázdně.

Od City jsme pěšky došli až k Burj Al Arab a dalšímu Souku. Cesta byla dlouhá něco přes 2 km a kdybychom předem věděli, že si můžeme jednoduše stopnout autobus přímo k souku, pravděpodobně bychom si procházku ve 30 stupních odpustili.

Kromě Burj Al Arab, kde můžete na vrcholu poobědvat v luxusní restauraci, zde najdete i velký vodní svět. My si prošli market, udělali pár fotek, nastoupili s radostí do autobusu a vyrazili zpět k metru.

Na stanici Dubai Marina jsme přestoupili na tramvaj a dojeli k Palm Jumeirah. Aniž bychom to plánovali, octli jsme se u speciální linky, která nás za 50 AED/osobu dovezla až k resortu Atlantis na konci zmiňovaného souostroví.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Atlantis je 5ti hvězdičkový hotel, který se za ta léta stal symbolem Dubaje. Součástí hotelu je kromě luxusních pokojů a restaurací také vodní aguapark Aquaventure, vyhlášený jako nejlepší aquapark v Evropě a na Středním Východě.

Najdete zde spoustu atrakcí, tobogánů, můžete si zaplavat s delfíny či lachtany a také odpočinout na privátní pláži.

Více informací o cenách a samotném aquaparku najdete zdeMy si s naším nízkým rozpočtem tenhle přepych dovolit nemohli a tak jsme vyrazili zpět do City.

Nadcházející večer jsme strávili s naším kamarádem, který zde žije už přes rok. Vyprávěl nám nejen o životě v Dubaji, ale také o místních lidech, zvycích a poměrech.

Třetí den

I třetí den jsme začali výbornou snídaní. Bohužel oproti předchozímu dni nás neprobudilo sluníčko, nýbrž mraky a slabý déšť. Hold, nebyli bychom to my, kdybychom si anglické počasí nevezli s sebou. Sbalili jsme tedy bundy a metrem dojeli opět do City.

Tentokrát jsme si prošli druhou část kolem Dubai Marina a dopoledne zakončili obědem v Mall of Emirates, dalším nákupním centru.

Nejzajímavější na Mall of Emirates je pravděpodobně sjezdovka nacházející se přímo uvnitř centra. Za sklem tak můžete pozorovat lidi v kombinézách sjíždící na lyžích 85m dlouhý svah. Více informací zde.

Po těchto zkušenostech by mě už v Dubaji nepřekvapila ani Godzilla či dávno vymřelí dinosauři.

Na odpoledne jsme měli předem naplánovaný program – Desert Safari. Lístky jsme kupovali ještě v Anglii přes slevový portál Groupon, na kterém najdete slevy z celého světa.

Za večerní Desert Safari pro 2 jsme zaplatili £30, což byla asi polovina běžné ceny.

Místní agentury nabízí kromě večerního safari také dvoudenní výlety s přespáním v poušti.

Náš výlet zprostředkovala Luxury Tours. Upřímně – nešlo o tu nejlepší agenturu. Hlavně jejich organizační a komunikační schopnosti zaostávaly za tím, co byste běžně očekávali. Během první hodiny jsem měla pocit, že pokud z toho vyvázneme živí, budeme rádi. Moje hlava byla plná katastrofických scénářů a já nedokázala pochopit, jak ten Číňan, sedící vedle nás v minivanu, může tak klidně spát, když to je pravděpodobně jeho poslední hodinka.

Nakonec vše dobře dopadlo, my dojeli na místo, nasedli do připraveného jeepu a vyrazili na jízdu pouští. Na jejím konci nás čekal kemp s pódiem, posezením a různými obchůdky.

Před vstupem stáli 3 velbloudi, na kterých jsme se mohli svést. Jelikož jsme měli pocit, že bychom spíše unesli my je než oni nás, tuto atrakci jsme vynechali.

Druhý dojem teda taky nic moc, za což si můžu sama. Od první chvíle jsem si totiž představovala celé pouštní safari jako scénu vystřiženou ze Sexu ve městě. Jak podotkl můj přítel – co bych čekala za £30. Já hloupá!

Se stmíváním se postupně začal měnit i náš názor na celý kemp. Rozsvítila se světla, začala hrát hudba, občerstvili jsme se nabízenými dobrotami a užili si vodní dýmku při sledování doprovodného programu. Během něj se na pódiu vystřídali břišní tanečnice a tanečníci, kteří předvedli různá tradiční vystoupení.

V polovině programu se pro nás otevřel bufet, kde jsme měli na výběr grilované maso, rýži, nudle, těstovinové saláty, zeleninu a ovoce.

K něčemu se vám přiznám. Pokud před nás s přítelem postavíte výborné jídlo, okamžitě si vás zamilujeme. Stejně tak jsme se cítili i na konci večera, kdy nás minivan dovezl zpět do centra Dubaje. Zamilovali jsme si Desert Safari a s ním spojenou atmosféru celého večera.

Takže závěrem za mě rozhodně ano, jen si raději zvolte lepší agenturu a nebo se obrňte trpělivostí.

Čtvrtý den

Poslední den jsme měli v plánu navštívit část zvanou Deira, která se nachází na druhé straně zátoky Dubai Creek.

Deira je pravým opakem centrální Dubaje. Nejsou zde žádné mrakodrapy, luxusní auta ani drahé restaurace, jen obyčejná obydlí a obchody se smíšeným zbožím.

V této čtvrti najdete také již zmiňované Souky – Spice Souk a Golden Souk. Na Spice Souk můžete nakoupit nejrůznější druhy koření a čaje. Golden Souk vám naopak nabízí robustní zlaté prsteny, náramky a náhrdelníky, které často zakrývají celou hruď. Kromě toho narazíte na spoustu pouličních prodavačů, kteří vás lákají do odlehlých ulic na kopie kabelek, brýlí a hodinek od všech světoznámých designérů.

Jelikož nám v peněžence zbývalo posledních pár drobných, odolali jsme všem nabídkám a zašli si na oběd do místní restaurace.

Na cestě zpátky jsme se svezli vodním taxi zvaným “abra”, jehož přístav najdete poblíž souku. Tento způsob dopravy je po dlouhá období oblíbeným dopravním prostředkem místních.

Za pouhý 1 AED se dostanete přes zátoku během pár minut a navíc nasajete atmosféru staré Dubaje.

Poslední hodiny jsme strávili, jak jinak než v okolí Burj Khalify při sledování tančící fontány.

Jakmile se blížil čas odletu, nasedli jsme na metro, dojeli na letiště a s nadšením čekali na další let a začátek našeho cestování po Filipinách.

Zajímavosti o Dubaji

Jak už mohlo vyznít z úvodu, lidé v Dubaji jsou podle mě neuvěřitelně líní a to nejen co se chůze týče. Ti, co si to mohou alespoň trochu dovolit najímají do domácnosti hospodyně, kuchaře, řidiče, chůvy a sami nehnou ani prstem.

S tím vším souvisí skutečnost, že lidé tady neznají hodnotu peněz. Kupují si drahé oblečení, šperky a nejnovější elektroniku. Utrácejí miliony za luxusní automobily, i když jich v garáži mají už několik. Zkrátka – nikdo tady nepřemýšlí o budoucnosti a úsporách.

Dobrá věc na Dubaji je, že respektují všechna náboženství a vyznání. Na ulicích potkáte zahalené ženy hned vedle slečen v minisukni. Míra zahalení žen je závislá na jejich vyznání – některé chodí zahalené do černého pláště, mnohdy i se zakrytýma očima. Další chodí v krásně barevných šatech a se zahalenými vlasy. Najdou se zde i takové, které podle všeho navykly evropským tradicím a chodí oblečené jako běžné Evropanky.

Většinou se ovšem dodržují základní pravidla – zakrytá ramena a kolena. Přece jen, i když tady funguje vzájemný respekt, na ulicích občas narazíte na nepříjemné pohledy místních směřující k slečně v minisukni. Takže za sebe doporučuji těmito pravidly se řídit.

Dubaj je ideální pro ty, co zatím neplánují rodinu a chtějí si rychle vydělat. Výplaty jsou zde vysoké a na výplatní pásce nenajdete žádnou mínusovou položku za pojištění či daně. Vše je jen vaše. No nezní to skvěle?

Nájmy se zde pohybují podobně jako v Anglii. Ceny se vyvíjí v první řadě od oblasti, ve které bydlíte, vzdálenosti k metru nebo moři, apod. Za jednopokojový byt zaplatíte zhruba £700. Nájemní smlouvy se zde podepisují na půl roku/rok dopředu.

Další zajímavostí na Dubaji je, že jak v autobusech, tak v metrech fungují oddělené části pro ženy s dětmi. Každý muž v této “růžové zóně” může dostat pokutu až 1 000 AED. V ostatních prostorách pak mohou sedět muži i ženy dohromady.

Dubaj ve vás na první dojem vzbudí pocit, že nic není nemožné. Lidé tady ukazují světu, že si mohou dovolit vše, co je napadne. Ve všem chtějí být nej – nejluxusnější auta, největší nákupní centra a budovy, nejmodernější technika a vybavení.

A jaké jsou moje pocity z Dubaje? Upřímně dost smíšené.

Na jednu stranu obdivuji jejich zápal a způsob s jakým „dobývají svět“. Burj Khalifa je jedna z nejkrásnějších budov jakou jsem zatím měla možnost vidět a pohled na ni mi jednoduše vyrazil dech.

Na druhou stranu nejsem velkým fanouškem toho přepychového života, kdy lidé v podstatě vyhazují peníze oknem.

Dubaj mohu doporučit jako dovolenou na pár dní s kufrem plným pěkného oblečení a minimálně dvouměsíční výplatou abyste si užili všechny výhody, které Dubaj nabízí. S našim „backpacking“ stylem cestování jsme tam moc nezapadli.

Na závěr ještě přidávám tabulku výdajů, které souvisí s tímto pobytem. Všechny ceny jsou uvedeny v librách a přepočteny na české koruny aktuálním kurzem 35 CZK/GBP.

Položky
Hotel (pouze daň) 65.00 2 275.00
Desert Safari 30.00 1 050.00
Celkem 1 076.00 37 660.00

Navštívili jste už Dubaj? Co se vám líbilo nejvíce a jaký ve vás zanechala dojem? Podělte se se mnou o vaše zkušenosti v komentářích.